Elektronická evidence tržeb

Obavy podnikatelů: co když vypadne internet?

Podle zákona o elektronické evidenci tržeb (EET) musí mít prodejci a poskytovatelé služeb internet a v reálném čase odesílat údaje o tržbách. Proto se mnoho podnikatelů bojí, co se stane, když jim připojení vypadne.

Výpadek internetu není konec světa

Pokud se vaše pokladna nemůže víc než 2 sekundy spojit s finančním úřadem, nic závažného se neděje. Na spojení má 48 hodin. Místo fiskálního identifikačního kódu, který by vám normálně poslal úřad, na účtenku uvedete podpisový kód poplatníka. To je váš zjednodušený elektronický podpis.
Tento podpisový kód je souvislá řada znaků, která je vytvořená z:

  • DIČ,
  • identifikace provozovny a pokladního místa,
  • pořadového čísla účtenky,
  • data a času přijetí tržby,
  • celkové výše tržby.

I když zrovna nefunguje internet, můžete normálně prodávat a zákazníkovi vytisknout účtenku. Údaje o nezaslané tržbě si pokladna automaticky uloží do paměti. Až se spojení znovu obnoví, sama je odešle. Nemusíte se tedy o nic starat.
Rozhodně se ale nevyplatí internetové připojení záměrně vypínat a pak hlásit méně plateb. Příliš časté výpadky mohou vzbudit pozornost úředníků a být impulzem ke kontrole.

Na samotě u lesa

Ale co když podnikáte v místě, kde není dostupný internet vůbec? V tom případě musíte požádat správce daně o výjimku. Po jejím udělení můžete evidovat v off-line režimu.
Tento režim funguje podobně jako v případě výpadku spojení. Na účtenku místo fiskálního kódu od úřadu uvedete svůj podpisový kód. Na finanční úřad pak musíte odeslat údaje o platbě nejpozději do 5 dnů od jejího uskutečnění.
O výjimku můžete požádat i na určité druhy tržeb nebo pro jednu konkrétní provozovnu, která je mimo dosah internetového pokrytí.

Dobrá zpráva na závěr

Výpadku internetu se v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb nemusíte bát. Poslanci na tento případ mysleli a zákon umožňuje i zjednodušenou off-line evidenci tržeb.